Masz dość pracy u kogoś? Chcesz wreszcie zacząć działać na swoim? Masz pomysł na własną działalność, ale kompletnie nie wiesz, jak wygląda założenie biznesu? Z pomocą naszego krótkiego przewodnika dowiesz się na co zwracać uwagę, a także o czym pamiętać, chcąc otworzyć własną firmę. Podpowiadamy o czym nie można zapomnieć, aby spełnił marzenie o posiadaniu własnej firmy.
Zacznij od sprawdzenia, czy Twój biznes ma szansę na powodzenie
Prowadzenie własnej firmy ma sens tylko wówczas, gdy biznes jest opłacalny – nikt nie zakłada firmy po to, aby klepać przysłowiową biedę. To właśnie dlatego absolutną podstawą jest przygotowanie biznesplanu – jeśli myślisz o działalności gospodarczej, zacznij od tego. W tym opracowaniu powinno znaleźć się między innymi rozeznanie rynku – musisz przeanalizować mocne i słabe strony konkurencji, a także sprawdzić, czy to, co chcesz zaoferować znajdzie odbiorców.
Czy rejestrować działalność?
Obecnie możesz prowadzić tak zwaną działalność nierejestrowaną – decydując się na nią, musisz jednak pamiętać, że ograniczona jest wysokość przychodów, które możesz osiągnąć. Niektórzy podkreślają jednak, że taka forma prowadzenia firmy jest odpowiednia dla tych, którzy chcą sprawdzić, czy ich biznes ma szanse na powodzenie.
Gdzie zarejestrować firmę?
Jeśli uznasz, że działalność nierejestrowana nie jest dla Ciebie, musisz dokonać stosownej rejestracji firmy. Jeżeli ma to być spółka (na przykład akcyjna, komandytowa, partnerska czy jawna), niezbędna jest rejestracja w KRS. W specjalnym formularzu muszą znaleźć się dane dotyczące między innymi:
- statutu spółki;
- wysokości kapitału;
- udziałowców.
Jeśli ma to być jednoosobowa działalność gospodarcza, wymagana jest rejestracja w CEIDG. UWAGA: w odróżnieniu od rejestracji w KRS nie wiąże się ona z koniecznością uiszczenia żadnej opłaty. W tym przypadku wniosek zawiera między innymi:
- Twoje dane;
- liczbę osób, które zamierzasz zatrudnić;
- miejsce, w którym wykonywana będzie działalność.
Ciekawą opcją, która przekłada się na ogromną oszczędność czasu jest rejestracja firmy przez bank. W takim przypadku musisz posiadać konto indywidualne z dostępem do bankowości internetowej, a także profil zaufany.
Czy trzeba posiadać konto firmowe?
Posiadanie konta firmowego nie jest obowiązkowe, ale specjaliści podkreślają, że warto je mieć. Znacznie ułatwi ono prowadzenie firmowych finansów i zapewni ich przejrzystość. Z założeniem konta nie będziesz mieć obecnie żadnych problemów – oferują je między innymi największe polskie banki. Pamiętaj, aby dokładnie poznać ich ofertę, porównując przede wszystkim opłaty za prowadzenie rachunku, wykonywanie przelewów i ewentualną wypłatę gotówki.
Co z księgowością?
Kiedy Twoja firma została już zarejestrowana, musisz zastanowić się nad sposobem prowadzenia księgowości. Oczywiście możesz zająć się tym samodzielnie, ale pamiętaj, że zajmie to niemało czasu. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług fachowców, którzy zajmują się tym profesjonalnie. Dysponują oni wiedzą, która pozwala na rzetelne rozliczanie firm, na bieżąco śledzą również zmiany w prawie.

Zostaw komentarz