Tym, co spędza sen z powiek niejednemu przedsiębiorcy jest Urząd Skarbowy – zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami osoby prowadzące działalność gospodarczą muszą pamiętać o kilku istotnych obowiązkach względem US. Ich niedopełnienie może skutkować poważnymi problemami, których konsekwencją będą wysokie kary finansowe. Aby tego uniknąć, należy wiedzieć, jakie są obowiązki właścicieli firm wobec Urzędy Skarbowego.
Wybór formy opodatkowania
Już na samym początku prowadzenia działalności gospodarczej trzeba zdecydować o formie opodatkowania – jest to jeden z pierwszych obowiązków, jakich przedsiębiorcy muszą dopełnić. Właściciel każdej firmy musi prowadzić ewidencję księgową, która będzie inna w zależności właśnie od tego, jaka forma opodatkowania została wybrana. W przypadku skali podatkowej oraz podatku liniowego obowiązkowa jest księga przychodów i rozchodów. To właśnie w niej zapisuje się wszystkie przychody firmy, a także jej wydatki. Z kolei opodatkowanie na zasadach ogólnych wiąże się z koniecznością obliczania podatku, a następnie jego odprowadzania. Jego wysokość uzależniona jest od dochodu przedsiębiorcy, którym jest różnica między przychodem a kosztami, jakie trzeba było ponieść, aby go uzyskać. Z fiskusem można rozliczać się również na podstawie ryczałtu – w takim przypadku obowiązkowe jest prowadzenie ewidencji przychodów. Ciekawostką jest fakt, że ewidencjonowanie kosztów nie jest potrzebne – nie uwzględnia się ich bowiem podczas obliczania wysokości należnego podatku.
Rozliczenie roczne przedsiębiorcy
Jeśli zdecydowałeś się na jednoosobową działalność gospodarczą, masz obowiązek składania w Urzędzie Skarbowym rocznego rozliczenia – robi się to na specjalnych formularza, które są inne dla różnych form opodatkowania. PIT 36 odpowiedni jest w przypadku skali podatkowej, PIT 36L dla tych, którzy zdecydowali się postawić na podatek liniowy, a PIT 28 dla tych, którzy rozliczają się ryczałtem.
Jakie są obowiązki VAT – owców?
Jeśli jesteś płatnikiem VAT, musisz pamiętać o dopełnienie obowiązków związanych również z tym podatkiem. Zalicza się do nich między innymi wysyłanie do Urzędu Skarbowego Jednolitego Pliku Kontrolnego, który składa się z dwóch części:
- deklaracyjnej;
- ewidencyjnej.
Z dokumentu tego jasno wynika, jaka jest kwota należnego podatku VAT.
Czy trzeba ewidencjonować majątek firmy?
Jeśli chcesz uniknąć problemów z Urzędem Skarbowym, pamiętaj, że Twoim obowiązkiem jest ewidencjonowanie majątku firmy. Zalicza się do nich wszystkie środki trwałe, na przykład samochody oraz wykorzystywane maszyny i urządzenia. UWAGA: nie zapominaj, że konieczne jest również przechowywanie dokumentów księgowych, które mają związek z ich zakupem, należy robić to przez pięć lat. Pamięta, że niektóre środki trwałe objęte są okresem amortyzacji przekraczającym pięć lat. Specjaliści zalecają, aby w takich przypadkach przechowywać dokumenty księgowe przez cały okres korzystania z amortyzacji. Uniknięcie kłopotów z Urzędem Skarbowym jest możliwe i wbrew temu, co mogłoby się wydawać wcale nie jest takie trudne. Wystarczy rzetelnie podchodzić do kwestii księgowości, aby nie martwić się ewentualną karą nałożoną przez US.

Zostaw komentarz